Nina Kurko



Nina Kurko ja ne 37 muuta


Tampereen steinerkoulun luokanopettaja Nina Kurko aloitti koulutiensä steinerkoulussa ja kirjoitti sieltä ylioppilaaksi kuten veljensä teki pari vuotta häntä ennen.

    – Luokallani oli 38 oppilasta, ja yksi tärkeä asia oli tietenkin ne 37 muuta, jotka sieltä ovat sitten elämääni jääneet. Tietysti tulee vastakkainasettelua, ihastumista ja vihastumista, mutta se on elämää. Ihanteena on, että suhde opettajaan ja kavereihin kestää pitkään, niin kuin minun kohdallani on käynyt.

    Steinerkoululaisen asema tamperelaisten keskuudessa oli jännällä tavalla outoa.

    – Olimme mielenkiintoinen valiojoukko. Siihen aikaan 70–80-luvulla se oli myönteisellä tavalla erikoinen juttu. Jokaiselle ystävän vanhemmalle sain toki selittää, että emme ole ranskalainen taidekoulu – emme siis ranskalainen emmekä taidekoulu, vaan paljon enemmän.


Oppilaille tulee kyky ajatella itse

Nina Kurko toivoo, että oppilaat saavat ajan mittaan tiedon lisäksi oman ajattelun. 

    – Kaikkialta löytyy tietoa ja se voidaan toistaa tai opetella, mutta silloin ei synny uutta. Jos tehdään aivan uudella tavalla ja luodaan omaa, uutta ajattelua, siitä syntyy jotakin aivan uutta. Se ei ole vanhan toistoa. Tarkoitushan ei ole opetella jotakin jo olemassa olevaa, vaan että nuoret aikuisuudessaan osaavat luoda uutta ja tehdä sen ajatellen ja vastuullisesti. 

    – Steinerpedagogiikka tuo nykyajan lapsille pontevuuden ja tahdonlujuuden. Oppilaamme oppii tekemään ne asiat, mitä on tahtonutkin, eikä sorru tekemään sitä, mitä just nyt haluaa. 

    Eikä steinerkoulussa tehdä, mitä päähän pälkähtää, tai että jokainen saa aivan vapaasti tunneilla haluta mitä vaan. 

    – Alussa toimitaan aikuisen tahdon mukaan siten, että tekemiseen löytyy omaa ajattelua, toimeen tarttumista ja pontevuutta. Aikomukset eivät muuta maailmaa. Loppuun viedyt teot muuttavat. 


Steinerkoulusta saa taidon olla yhdessä

 – Jokaisessa ammatissa ollaan toisten kanssa, yhteydessä toisiin tai jopa toisia varten. Pysyvä oma luokka on ihanteellinen asia. Alussa lausutaan yhteisesti runoa tai lauletaan laulua, mutta pikkuhiljaa ryhdytään pitämään esitelmiä, väittelemään ja keskustelemaan asioista.

    Steinerkoulussa oppilaat voivat ja uskaltavat sanoa, koska heillä on siihen opettajan ja luokan tuoma taustatuki monen yhteisen vuoden ajalta. Nina Kurkon mielestä kaikissa kouluissa ei tähän kovin aktiivisesti pyritä. 

    – Steinerkoulun käyneet pystyvät aikuisina helposti työskentelemään ryhmissä ja ihan vaan olemaan erilaisten ihmisten kanssa. 


Skarppi huumorintaju auttaa opettajaa

Millä ominaisuuksilla hyvä opettaja on myös luokan edessä hyvä?

    – Ehkä tärkein asia on huumori. Se tarkoittaa tilannetajua ja suhtautumistapaa asioihin, ei niinkään jatkuvaa hihittämistä. Opettajan pitää tajuta asioiden yhteydet ja huomata, mikä on suurta ja mikä pientä. 

    Nina Kurko painottaa opettajan johdonmukaisuutta ja aitoutta.

    – Oppilaat näkevät jatkuvasti, minkälainen opettaja on. Se asettaa suuret vaatimukset. Opettaja voi olla vaikkapa totuudellinen ja ahkera eikä esiintyä totuudellisena tai ahkerana. Luokan edessä pitää olla oppilaiden arvostelevan katseen arvoinen. Muutenhan opettaja on just sitä, mitä hän on. Joku on vanha setä ja joku nuori täti. 

    – Opettajan aitous on oppilaille kiinnostavaa, ja siten heidän ei tarvitse myöskään koetella opettajaansa.

 


toimittajat Miika Kaukinen, Vesa Sädekoski

Luokallani oli 38 oppilasta, ja yksi tärkeä asia oli tietenkin ne 37 muuta, jotka sieltä ovat sitten elämääni jääneet.

Maija Lehmusvirta, uutisankkuri, MTV3 →
Kai Telanne, toimitusjohtaja, Alma Media →
Matti Helimo, apulaispormestari, Tampereen kaupunki →
Kaarle Gummerus, asianajaja Tampere →
Maija Neva, juristi , ympäristöministeriö →
Mikko Kurko, everstiluutnantti, maavoimien esikunta →
Annika Hursti, luokanopettaja, Tampereen steinerkoulu →
Ulla Ahmavaara, opettaja, eläkkeellä →



Ihanimmalle ekaluokalle

Jo sata vuotta täyttänyt steinerpedagogiikka on tunnettu lämpimästä ihmiskäsityksestä ja lapsen kasvun syvällisestä tuntemuksesta.rnrnEkaluokalle ja muillekin luokka-asteille voi hakea ilman aiempaa steinerkasvatustaustaa. Lue millainen on yhteinen matkamme eskarista ylioppilaaksi asti. 10 oikein hyvää syytä hakea →