Annika Hursti
Annika Hursti, turvaverkon rakentaja
Aamukättely on Tampereen steinerkoulun luokanopettaja Annika Hurstille tärkeä asia. Hursti aloitti syksyllä 2021 uusien ekaluokkalaisten kanssa. Hän kättelee oppilaansa joka aamu.
– Tärkeää tämä on siksi, että oppilas pysähtyy opettajan kohtaamiseen joka aamu, ja että opettaja pysähtyy oppilaan kohtaamiseen. Heille kasvaa sidos ja vuosien mittaan tärkeä ihmissuhde.
– Aamukättelyssä oppilas voi kertoa, jos jokin mieltä painaa. Siinä pystyy myös olemaan täysin vapaasti sanomatta mitään. Olennaista on, että se tapahtuu joka aamu riippumatta siitä, millainen fiilis oppilaalla tai opettajalla on. Se tapahtuu myös jokaisen tunnin alussa, jos eri aineilla on eri opettaja.
Oppilaan näkökulmasta tärkeintä on, että oikeasti joku huomaa hänet joka päivä. Tulee hyvä olo.
Steinerkoulun aamutoimet kestävät noin 15–30 minuuttia riippuen luokka-asteesta.
Hursti rytmittää päivän aamutoimien avulla.
– Sanotaan yhdessä aamuruno, lauletaan tai soitetaan. Aamun rytmillinen osuus ohjaa oppilaat asettumaan koulupäivään. Rytmit tehdään keholla; jaloilla tömistäen, taputtaen tai jotenkin muuten. Siten koulupäivän alku myös kehollistetaan aamu toisensa jälkeen.
Rutiinit ovat tunnetusti turvallisia. Säännöllinen sekä pitkäkestoinen rytmi tuo oppilaille tunteen, jossa laskeudutaan ja rauhoitutaan koulupäivään.
– Tullaan kehoon, tullaan kouluun, tullaan luokkaan ja valmistaudutaan uuden oppimiseen. Se on tärkeä hetki myös opettajalle. Hän näyttäytyy luokalle, tulee eteen ja valmistautuu.
Syvät suhteet kantavat
Hursti oli ensin oppilas, sitten opettaja. Snellman-korkeakoulusta valmistumisensa jälkeen hän otti vastaan ensimmäisen luokkasarjansa syksyllä. Hän kulki oman koulupolkunsa Tampereen steinerkoulussa aina ylioppilaaksi asti. Vanhat opettajat ovat nyt hänen kollegoitaan.
– Minutkin huomattiin steinerkoulussa aina, joten itseluottamukseni kantoi täsmälleen tähän tavoitteeseen, joka minulla on ollut 6-vuotiaasta asti, Hursti kertoo.
– Minulla on edelleen erittäin läheinen suhde vanhan opettajani kanssa. Hän oli sen koko kahdeksan vuotta läsnä, huomioi meitä ja opetti. Nyt on minun vuoroni. Luokkani toivottavasti pysyy minulla kahdeksan vuotta, joten pystyn aivan eri tavalla luomaan suhdetta heihin. Se on iso vastuu, mutta mieluinen.
Hursti arvioi, että säännöllinen kohtaaminen hänen oman opettajansa kanssa on luonut turvaa.
– Siten pystyn myös aikuisena luomaan turvaa toisille ihmisille. Omalla kohdallani sama toistui lukiossa. Luokanvalvoja ja aineenopettajat pysyivät samoina koko lukion läpi.
– Hyvässä ja toimivassa oppilas-opettaja suhteessa pystytään puhumaan asioista, jolloin myös opettajat pystyvät auttamaan aivan eri tasolla. Kohtaamiset ovat aika tärkeitä ihan sieltä ekaluokan aamukättelystä lähtien.
Koulujen välillä on eroja
Hurstilla on ollut koko ajan halu työskennellä steinerkoulussa.
– Kun opintojen aikana keskustelin peruskoulun käyneiden kavereiden kanssa, ymmärsin, että se on ihan eri maailma. Millä tavalla siellä kohdataan oppilaat? Millä tavalla siellä toimitaan? Peruskoulu on instituutiona ja yhteisönä aivan erilainen kuin steinerkoulu. Steinerkoulu on lämmin. Tämäkin koulu on tosi lämmin sekä rakennukseltaan että oppilaiden ja opettajien välisten suhteiden myötä. Vanhempien ja huoltajien yhteistyö tulee siihen päälle.
– Koulumme on kuin lämmin piiri, jossa lapsen ja nuoren on aivan ihana olla. Siinä kohdataan lapset päivittäin yksilöinä. Se on ollut itselle niin iso asia, että sitä on halunnut tulla tänne vanhaan kouluun jatkamaan myös opettajan näkökulmasta.
Kyse on luottamuksesta ja itseluottamuksesta. Kun lapsi luottaa, hän tahtoo ja saavuttaa.
– Steinerkoulun idea on turvaverkko lapselle. Useimmilla on koti, joka pystyy auttamaan. On koulu, joka pystyy auttamaan. Koti ja koulu tekevät tiiviisti yhteistyötä. Lapsellekaan ei tule kummallinen olo siitä, että kotona oltaisiin asioista aivan eri mieltä kuin koulussa.
toimittajat Miika Kaukinen, Vesa Sädekoski
Steinerkoulun idea on turvaverkko lapselle. Kyse on luottamuksesta ja itseluottamuksesta. Kun lapsi luottaa, hän tahtoo ja saavuttaa.
Maija Lehmusvirta, uutisankkuri, MTV3 →
Kai Telanne, toimitusjohtaja, Alma Media →
Matti Helimo, apulaispormestari, Tampereen kaupunki →
Kaarle Gummerus, asianajaja Tampere →
Maija Neva, juristi , ympäristöministeriö →
Mikko Kurko, everstiluutnantti, maavoimien esikunta →
Nina Kurko, luokanopettaja, Tampereen steinerkoulu →
Ulla Ahmavaara, opettaja, eläkkeellä →
Ihanimmalle ekaluokalle
Jo sata vuotta täyttänyt steinerpedagogiikka on tunnettu lämpimästä ihmiskäsityksestä ja lapsen kasvun syvällisestä tuntemuksesta.rnrnEkaluokalle ja muillekin luokka-asteille voi hakea ilman aiempaa steinerkasvatustaustaa. Lue millainen on yhteinen matkamme eskarista ylioppilaaksi asti. 10 oikein hyvää syytä hakea →