Kai Telanne



Luovuutta käsillä


Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne aloitti koulutiensä vuonna 1971 ihan siinä ensimmäisessä tamperelaisessa steinerkoulussa. 

    – Ykkös- ja kakkosluokka aloittivat yhtä aikaa Kauppakadulla kampaamon takahuoneessa varsin erikoisissa olosuhteissa ja ympäristössä, mutta sopu sijaa antoi. 

    Telanteen mukaan yhteisöstä lähti muokkautumaan nopeasti todella hyvähenkinen ryhmä. 

    – Minulle jäi erittäin hyvät muistot myös siitä alkuvaiheesta, vaikka startti oli varmasti kaikille perustajille, vanhemmille ja opettajille hankala. Tosi hauskaksi koulu muuttui, kun päästiin muuttamaan Tammelaan isompiin teollisuusrakennuksen tiloihin. Se päästi luovuuden liikkeelle.

    – Muistan hyvin sen piirtelyn ja maalaamisen määrän samalla, kun tilaa rakennettiin oppilaiden käyttöön. Teimme yhdessä paljon enemmän kuin tavalliset kansakoululuokat siihen aikaan. 

    Pirjo Ståhle oli Telanteen luokan opettaja. 

    – Hänestä muodostui äitihahmo, joka otti ilot ja surut vastaan. Kaisu Virkkunen oli steinerpedagogiikan asiantuntija ja rehtori. Kukaan ei halunnut ajautua hänen puhutteluunsa, vaikka niinhän siinä joskus kävi.


Yksilölliset lähtökohdat, tiivis ryhmä

Telanne kertoo, että koulun koko metodi rakennettiin toimivaksi tekemällä tiiviisti yhteistyötä koko luokan kesken.

    – Olimme ulkona, teimme retkiä, ja käsillä puuhattiin paljon. Muistan vieläkin, kun rakensimme luokkakaverin koiralle hienon koirankopin. Yhdessä tekemisen kokemuksia tuli liuta lisää vuosien varrella.

    – Luova, vapaa ajattelu ja käsillä tekeminen vaikuttavat taustallani. Minun elmässäni steinerstartti näkyy haluna ja kykynä rakentaa uutta. Vaikka olen kolme omakotitaloa rakentanut, kipinä on edelleenkin säilynyt. Luova ongelmanratkaisukyky haastavissakin tilanteissa on varmasti myös koulun peruja. 

    Saitko koulusta jonkun muun voiman, joka kantaa vieläkin?

    – Sain. Minuun kasvatettiin kyky katsoa maailmaa toisten ihmisten näkökulmasta. Se on omassa ammatissani eli johtamistehtävissä muokkautunut valmentavaan johtamiseen.

    Telanne kertoo, että valmentavan otteen idea lähtee samasta ajatuksesta kuin steinerpedagogiikka. 

    – Ihmisiä pitää pystyä johtamaan yksilöllisistä lähtökohdista, mutta tiiviinä ryhmänä, jotta saadaan optimaalinen tulos. Tämä on ollut ehkä oman urani tärkein oivallus. Lisäksi minulla ei ole koskaan ollut erityistä tarvetta esittää mitään muuta kuin mitä olen tai edustan.


Pieni kansa ei saa tuhlata luovuuttaan 

Steinerkoululla on Telanteen mielestä ehdottomasti paikkansa kuten muillakin vaihtoehtoisilla opetusmenetelmillä. 

    – Ei ole vain yhtä oikeaa muottia, jonka joku, opetushallitus tai joku muu instanssi päättää. On hyödyllistä, että meillä on vaihtoehtoisia koulutuspolkuja. 

    – Ei kai kukaan voi kieltää, että koulutuspolku, joka painottaa luovaa, yksilöllistä ja vapaata ajattelua, olisi nykyään jotenkin huono. Päinvastoin. Siihen pitäisi kaikin keinoin pyrkiä, koska pienenä kansakuntana me tarvitsemme sitä. Meillä pitää olla kyky positiivisessa mielessä ottaa ihmisistä kapasiteetti irti. Sehän voi tapahtua vain silloin, kun ihminen saa ja osaa olla vapaasti ajatteleva ja luova.

 


toimittajat Miika Kaukinen, Vesa Sädekoski, kuva MTV3 Onni Ojala

Minuun kasvatettiin kyky katsoa maailmaa toisten ihmisten näkökulmasta.


Maija Lehmusvirta, uutisankkuri, MTV3 →
Matti Helimo, apulaispormestari, Tampereen kaupunki →
Kaarle Gummerus, asianajaja, Tampere →
Maija Neva, juristi, ympäristöministeriö →
Mikko Kurko, everstiluutnantti, maavoimien esikunta →
Nina Kurko, luokanopettaja, Tampereen steinerkoulu →
Annika Hursti, luokanopettaja, Tampereen steinerkoulu →
Ulla Ahmavaara, opettaja, eläkkeellä →



Ihanimmalle ekaluokalle

Jo sata vuotta täyttänyt steinerpedagogiikka on tunnettu lämpimästä ihmiskäsityksestä ja lapsen kasvun syvällisestä tuntemuksesta.rnrnEkaluokalle ja muillekin luokka-asteille voi hakea ilman aiempaa steinerkasvatustaustaa. Lue millainen on yhteinen matkamme eskarista ylioppilaaksi asti. 10 oikein hyvää syytä hakea →